IRANSKA RIKS FÖRB. I SVERIGE
وبسایت رسمی اتحادیه ایرانیان

گزارش کانون همبستگی با کارگران ایران – گوتنبرگ

1,203

همبستگی  بین المللی را پاس بداریم

وجنبش مستقل کارگری ایران را به جهانیان بشناسانیم !

گزارش : ” کانون همبستگی با کارگران ایران – گوتنبرگ (سوئد) ”  جمعی : نهاد های همبستگی با جنبش کارگری درایران – خارج از کشور

https://kanonehambastegi.wordpress.com/

تلاش گزارشگر کانون همبستگی … این خواهد بود که فرازهای این سفر و دیدارهای آقایان رضا شهابی و داوود رضوی ازاعضاء فعال و شناخته شده هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه  و لقمان ویسی از انجمن صنفی معلمان مریوان را با ارائه تصاویر از کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد ، سایت ها ، وبلاگ ها و شبکه های مجازی با بخشی هایی از گفتار سخنگویان عینا انعکاس دهد.

مرداد ۱۳۹۷ برابر اگوست ۲۰۱۸ 

*****

امسال نیز به رسم چند سال گذشته، کلکتیو سندیکاههای سراسری فرانسه دعوت از فعالان کارگری ایران را پی گرفت و رضا شهابی و داود رضوی؛ از فعالان شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه و آقای لقمان ویسی عضو انجمن صنفی معلمان مریوان ( کردستان) را دعوت کرد

CFDT, CGT, FSU, SOLIDAIRES, UNSA

کلکتیو سندیکاههای سراسری فرانسه پنج تشکل نام آشنا شامل : ۱- کنفدراسیون دمکراتیک کار فرانسه (CFDT) ، ۲- کنفدراسیون عمومی کار (CGT)، ۳- فدراسیون سندیکایی متحد (FSU) ، ۴- سندیکاهای همبستگی (Solidaires) و۵- اتحادیه ملی سندیکاهای خودگردان (UNSA) یعنی (س اف دِ ت، سِ ژِت، اِف اِس او، سولیدِر، اونسا ) است.

این پنج نهاد پایدارِ همکاری سندیکاهای بزرگ و سراسری کشور فرانسه که برای دفاع از حقوق و مبارزات کارگران ایران تشکیل شده پیش از این از آقایان: محمود صالحی از فعالان سندیکای خبازان سقز از کردستان ، جمعی “کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری” از کردستان – علی نجاتی از پایه گذاران سندیکای نیشکر هفت تپه از شوش و حسن سعیدی از فعالان کارگری سندیکای شرکت واحد تهران و حومه ، دعوت کرده بود. این فعالین همزمان با اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار، دیدارهایی با دیگر فعالان سندیکایی کلکتیو داشته و وضعیت کارگران ایران را تشریح کرده بودند.

سال گذشته با دعوت صورت پذیرفته  آقای حسن سعیدی از فعالین سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه توانست به پاریس سفر نماید تا ضمن دیدار با مسئولین سندیکاهای فرانسوی، همزمان با نشست سالانه سازمان جهانی کار در ژنو، همراه فعالان کلکتیو در آن حضور یابد و در اجلاس های آلترناتیو نیز شرکت نماید و پاره ای دیدار ها با مسئولین سندیکایی را با موفقیت به پیش ببرد که گزارش آن تماما منتشر شده است. جدا از دوستان یاد شده ، آقای اسماعیل عبدی ( از کانون صنفی معلمان) نیز در سال های اخیر به خارج از ایران سفر کرده و در جلسات و نشست های تشکلات کارگری/ صنفی شرکت کرده اند. از جمله در خرداد ۱۳۹۳ در نشست جهانی اتحادیه معلمان و کارکنان آموزش ترکیه اگی‌تیم- سن (EGITIM-SEN) زیر نظر سازمان جهانی معلمان که در آنکارا برگزار شد، به نمایندگی از شورای هماهنگی شرکت کرد

امسال (۲۰۱۸) کلکتیوسندیکاههای فرانسه ، با تلاش زیادی توانست همچون سال گذشته از آقایان رضا شهابی – داود رضوی از فعالان شناخته شده سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه و آقای لقمان ویسی عضو انجمن صنفی معلمان مریوان ( کردستان) دعوت کند. این بار با تحمیل اراده پیشرو کارگران ایران، سفر به پاریس انجام شد. کلیتیو سندیکاههای فرانسه با فراهم آوردن ترتیبات ویزا و تامین تمامی مخارج مدعوین، دیدار با نمایندگان سندیکاههای خود در پاریس و برنامه های گوناگون آنان در پاریس و دیگر کشورها را پیش برد. فعالین کارگری همراه با فعالان کلکتیو در ژنو با دیگر ارگانها و اتحادیه های کارگری اروپایی و جهانی از: سوئیس – آلمان – دانمارک – نروژ – سوئد و دیگر کشورها دیدار و ملاقات کردند. جلسات بحث و سخنرانی مدعوین که به ابتکار این اتحادیه ها برگزار شد در سطح رسانه های جهانی و سایت ها و وبلاگ های کارگری و مجلات و بولتن های خبری و شبکه های مجازی بازتاب رسا و ارزنده ای داشت.

قابل ذکر است همزمان با برپایی یکصدوهفت (۱۰۷) امین اجلاس سالیانه سازمان جهانی کار (ILO) در ژنو، اعلامیه مشترک ای، (خطاب به اجلاس سازمان جهانی کار و سندیکاهای بین المللی) با عنوان: ” فشار بر سندیکاها و جنبش کارگری مستقل ایران را قویا محکوم می کنیم” منتشر شد. این بیانیه مشترک بازنشر بیانیه مشترک صادره از سوی دو سندیکای مستقل کشور بود. دو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه از طریق این بیانیه مشترک، خواسته ها و انتظارات شان را همزمان با حضور نمانیدگان شان به گوش همکاران جهانی خود رساندند.

 

در اعلامیه مشترک آمده است :

فشار بر کارگران ایران برای جلوگیری از ایجاد سندیکا و تشکل مستقل کارگری همچنان ادامه دارد. کارگران به دلیل فعالیت‌های سندیکایی مورد آزار و اذیت‌های دولتی قرار می‌گیرند. دولت و وزارت کار با اخراج، بازداشت و زندانی کردن کارگران پیشرو مانع از فعالیت سندیکاهای موجود و ایجاد سندیکاهای جدید می‌شوند. اعتصابات و اعتراضات کارگری به رسمیت شناخته نمی‌شود و کارگران پیشرو در اعتصابات و اعتراضات با اتهامات واهی امنیتی بازداشت، محاکمه و زندانی می‌گردند. در همین راستا دو تن از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد محکوم به حبس‌های طولانی گردیده  و پنج تن از اعضای این سندیکا چندین سال است که از کار اخراج شده‌اند.  کارگران زندانی و اخراج شده سال‌های گذشته از سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه همچنان با محدودیت های فراوان برای ادامه فعالیت سندیکایی مواجه اند از جمله آن تبدیل قرارداد کار آنان از دائمی به قراردادی است که در نتیجه آن امنیت شغلی شان از بین رفته است. اعتراضات و اعتصابات یکسال اخیر کارگران عضو این سندیکا که عمدتا به دلیل عدم پرداخت چندین ماهه حقوق شان صورت گرفته، به شدت سرکوب شده و ۳۵ تن از کارگران با دستور قضایی احضار و با اتهامات واهی مورد محاکمه قرار گرفته‌اند.

وزارت کار برای فریب سازمان بین‌المللی کار با کمک نهاد خانه کارگر و حزب اسلامی کار اقدام به تشکیل اتحادیه‌های صوری و وابسته نموده بدون آنکه کارگران در آنها حضور داشته باشند. شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی و کانون عالی نمایندگان کارگر تشکل‌های وابسته به دولت هستند و در جهت اهداف دولت در تضییع حقوق کارگران حرکت می‌کنند.  حتی شوراهای اسلامی کار و نهاد خانه کارگر سال ۲۰۰۵ در حمله سازمان یافته دولتی به سندیکای کارگران شرکت واحد و ضرب و شتم کارگران عضو سندیکا نقش بسزایی داشته‌اند.

درحالیکه دولت ایران توانسته سه دوره متوالی به عنوان عضو اصلی هیات مدیره سازمان جهانی کار انتخاب شود؛  باز هم اجلاس امسال ای ال او در ژنو٬ بدون حضور هیچ نماینده و سخنگویی از طرف طبقه کارگر ایران برگزار می‌شود. شکایت‌های سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سندیکای کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه که از سال ۲۰۰۵ در سازمان جهانی کار به ثبت رسیده و تاکنون موارد متعدد دیگری به آن افزوده شده است رسیدگی نشده و دولت ایران مجال یافته تا هر سال گزارشات غیر واقعی به آن سازمان ارائه و حق کارگران آسیب دیده را پایمال کند. حتی نمایندگان سازمان جهانی کار که اخیرا به تهران سفر کرده و می توانستند از طریق ایمیل رسمی این دو سندیکا با نمایندگان واقعی کارگران دیدار کنند این مهم را انجام ندادند و در عوض با افرادی که وزارت کار تحت عنوان نمایندگان کارگر سازمان داده بود دیدار کردند.

همچنان دولت ایران مقاوله نامه‌های ۸۷ و ۹۸ را امضا نکرده و حقوق کارگران در رابطه با ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری، حق اعتراض و اعتصاب،  مذاکرات برای توافق بر پیمان دسته جمعی و ….  را به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین همه سندیکاها و تشکلات بین المللی را فرا می‌خوانیم تا صدای اعتراض و خواست‌های طبقه کارگر ایران در اجلاس امسال باشند.

سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و سندیکای شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه ضمن محکوم کردن تعرض به فعالان سندیکایی و جنبش کارگری و همچنین سرکوب اعتصابات و اعتراض‌های کارگری از سوی دولت، بر حق تشکل‌یابی کارگران تاکید نموده و خواهان رفع محدودیت‌ از فعالیت سندیکایی و صنفی کارگران و عضویت آزادانه آنها در تشکلات کارگری دلخواه شان می‌باشد.

t.me/vahedsyndica

 

 سرانجام رضاشهابی و داود رضوی نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه و لقمان ویسی فعال صنفی معلمان کردستان  تهران را به سمت پاریس در تاریخ پنج خرداد ۹۷ راه افتادند.

 

آنان برای دیدارهایی با مسئولین سازمان جهانی کار و سندیکاهای بین المللی در ژنو و دیگر کشورها ، به دعوت یاد شده کلکتیو پاسخ مثبت دادند و عازم پاریس شدند

@vahedsyndica

لازم به ذکر است ؛ کلکتیو سندیکاههای کارگری سراسری فرانسه و نمایندگان چند اتحادیه همسو با آنان از سویس ، نروژ و سوئد ، چند سالی است که حامل همین اعتراض به داخل نشست سازمان جهانی کار در ژنو است. چرا که سازمان جهانی کار متشکل از سه بدنه ی اصلی یعنی نمایندگان دولت ها، نمایندگان کارفرماها و نمایندگان تشکلات کارگری موجود برپایه سه جانبه گرایی است.  پایه وجودی این نشست سالانه در ژنو ، جای امثال رضا شهابی ها نیست و این را خودرضا شهابی و داوود رضوی و لقمان ویسی بهتر می دانند . رضا شهابی در سخنرانی حضورش در کنگره برن در بخشی از سخنان خود ، رسما اعلام می دارد : « فعالان اتحادیه های مستقل نیازمند همکاری وحمایت شما دوستان ورفقای متشکل دراتحادیه های مستقل وآزاد کشورهای مختلف هستند. هرچه این همکاری وحمایت مستقیم تر وگسترده تر باشد توازن قوا درایران به نفع ما بهتر تغییر خواهد کرد. ما به تحریم ها احتیاج نداریم و با آنها مخالف هستیم».

 در اساس خروجی این ترکیب سه جانبه گرایی ، هر چه که هست به نفع استقلال عمل و تعمیق مطالبات طبقه کارگرما نیست. از همین روست که سازمان جهانی کار، نمایندگان حقیقی و منتخب خود کارگران ایران را به اجلاس خود راه نمی دهد. برای دست یابی به چنین هدف و الزام ضروری ، امسال نیز نمایندگان کلکتیو سندیکاههای فرانسه مهمانان دعوت شده ازایران ( آقایان رضا شهابی – داود رضوی از فعالان شناخته شده کارگران سندیکای شرکت واحد تهران و حومه و آقای لقمان ویسی عضو انجمن صنفی معلمان مریوان ( کردستان) ، کارگران مهمان را با خود به ژنو برده اند، ولی نه برای شرکت در اجلاس های رسمی آن سازمان ( که در اساس راه ورودشان در برابر نشست های رسمی بسته است ) بلکه برای فراهم آوردن ترتیب ملاقات های گوناگون آنان با نمایندگان برخی از سندیکاهای کشورهای دیگر و گفتگو در باره وضعیت طبقه کارگر و بی حقوقی شان و جلب همبستگی طبقاتی شان، و رو نمایی از دشواری های وضعیت خود و هم طبقه ای هایشان در ایران که همواره با دشواری های عدیده به سر می برند. و از داشتن حق تشکل مستقل محروم اند و امنیت شغلی آنان به هیچ گرفته می شوند، آگاهی لازم را منتقل نمایند.

 باید افزود؛ طی سال های اخیر، گروهبندیهای گوناگون از ایرانیان مدافع جنبش کارگری ایران، و وفادار به امر دفاع از حقوق و مطالبات کارگران از جای جای جهان خاصه کشورهای فرانسه – سویس – آلمان – انگلستان – دانمارک – سوئد و نروژ درهنگام برگزاری اجلاس سالانه ی سازمان جهانی کار، درشهر ژنو گرد هم می آیند وبا برگزاری اجتماع اعتراضی و تظاهرات، در میدان ملل و به پای صندلی شکسته آن میدان ، همواره سازمان جهانی کار را بخاطر پذیرش کارگزاران امنیتی جمهوری اسلامی و برگزیدگان وزارت کاراعم از ( شورا ها ی اسلامی کار) و همینطور نمایندگان امنیتی و شبه کارگری « خانه کارگر» بعنوان نمایندگان کارگران ایران، نکوهش کرده و ماهیت همه عوامل وزارت کار را برملا و افشاء و از حق کارگران ایران و مطالبات شان و خاصه محرومیت کارگران از داشتن تشکل های مستقل صنفی و طبقاتی و اعزام نمایندگان منتخب و حقیقی خود به این اجلاس و مجامع بین المللی دفاع می کنند.

 

باید گفت: امسال جدا از ملاقات های گوناگون صورت گرفته با فعالان کلکتیو سندیکاههای فرانسه در ژنو توانستند با نمایندگان نهاد های سندیکای کارگران کشورهای سوئد- آلمان- ایتالیا- تونس- انگلستان- نروژ- اسپانیا- مصر- لبنان – ترکیه- سویسو محتملا با دیگر کشورها دیدار و گفتگو داشتند ، جدا از این موفق به دیدار کشور آلمان به دعوت فعالان سندیکایی د. گ . ب  آلمان در شهر فرانکفورت، کنفرانسی در روز بیست و نهم و سی ام مه با حضور بیش از ۲۰۰ نفر از مدافعین به حقوق کارگران ایران از فعالان آلمانی و ایرانی تشکیل شد که مهمانان دعوت شده به بیان نظرات خود پرداختند . این دیدار بازخورد مطبوعاتی در شهر ویسبادن آلمان داشت. همینطور دیدارهای نروژ و سوئد با همکاری اتحادیه های سراسری ال . او اسلو و اتحادیه سراسری کارگران سوئد (ال. او ) واتحادیه کارگران حمل و نقل سوئد  (ترانسپورت) ، در شهرهای استکهلم و گوتنبرگ دعوت شدند . این دیدار در سطح نشریات و بولتن های سندیکایی سوئد بازتاب یافت . کلیه هزینه ها و مسئولیت برگزاری ملاقات ها و جلسات عمومی  در شهرهای استکهلم و گوتنبرگ با ال .او و ترانسپورت بوده و بعد از دیداراز نروژ و سوئد به دعوت مسئولین سندیکای بزرگ “ا. گ متال” و ” وردی” در هامبورگ دیدار و کنفرانسی موفق تشکیل گردید. موضوع اصلی تمامی این دیدارها تعمیق همبستگی کارگری و تاکید بر همبستگی ها با کارگران شرکت واحد و سایر کارگران ایران بوده است.

بیگمان این ملاقات ها و گفتگوها که بخشی ضرور و مفید از ارتباطات انترناسیونالیستی کارگران اند، نه در فضای رسمی اجلاس های سازمان جهانی کار ، بلکه در خارج از اجلاس سازمان جهانی کار و نشست های آلترناتیو و حاشیه آن صورت می گیرند. همین تلاش ها بوده که جنبش کارگری ایران را در چند سال اخیر از انزوای جهانی در آورده و زنجیره ای از اقدامات حمایتی و دفاعی از کارگران ایران و بخصوص کارگران زندانی را در سراسر جهان ایجاد کرده و به نمایش گذاشته است.

نمایندگان سندیکا با آقای برناتیبو عضو هیات مدیره (ILO) همچنین با خانم بیاته اندرس و آقای کاسترو که بعنوان نمایندگان این سازمان در ماه اردیبهشت به ایران سفر کرده بودند و وزارت کار مانع از دیدار آنها با نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد و دیگر تشکلات کارگری مستقل شده بود؛که مسئولین سندیکا با صدور اطلاعیه ای در تاریخ اول خرداد ۱۳۹۷ با عنوان : « توطئه جدید وزارت کار علیه سندیکای کارگران شرکت واحد از طریق فراهم کردن دیدار افراد خلع مسئولیت شده از سندیکا با نمایندگان سازمان جهانی کار» به سایت سندیکا به افشای این توطئه برآمدند

http://vahedsyndica.com/archive/3238

در بخشی از اطلاعیه یاد شده آمده است : « البته کوتاهی سیستماتیک نمایندگان سازمان جهانی کار برای ارتباط و دیدار با سندیکا نیز راه را برای این فریب کاری هموار کرده است چرا که این نمایندگان می بایست از طریق ایمیل رسمی سندیکا که طی اطلاعیه هایی در چند نوبت در سطح بین المللی اعلام شده بود اقدام می کردند. در این مورد سندیکا جداگانه اعتراض خود را به این سازمان اعلام خواهد کرد.سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه توطئه گری سازمان یافته دولتی و فشار علیه سندیکای مستقل کارگران را محکوم می کند و خواهان رفع محدویت های اعمال شده بر کارگران برای پیوستن به سندیکا و انجام فعالیت های سندیکایی می باشد و به حق خود بر داشتن تشکلات مستقل کارگری و سندیکایی پای می فشارد.»

گفتگوی نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد، آقایان رضا شهابی و داود رضوی با برناتیبو عضو هیات مدیره سازمان جهانی کار در مقر این سازمان شهر ژنو سر آغلز این دیدار ها بود . همچنین  دیدار نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد تهران با مسئولین سازمان جهانی کار خانم بیاته آندرس مسئول حقوق کار و بنیادین کار، آقای اریل کاسترو هماهنگ کننده امور کارگری ilo در آسیا و اقیانوس آرام … @vahedsyndica

سفریاد شده ، وسیله شد که آقایان رضا شهابی و داود رضوی بتوانند در ژنو با نامبردگان ( بیاته اندرس- آقای کاسترو) دیدار و به طرح انتقادات سندیکا بر آیند.

آقایان شهابی و رضوی دراین دیدارانتقاد خود را نسبت به حضور نمایندگان ILO درتهران و عدم ملاقات با نمایندگان مستقل سندیکا و همراهی با خانه کارگر و وزیر کار و همراهی توطئه آمیز آنها در ملاقات با افرادی که امروز هیچ وابستگی به شرکت واحد ندارند، اعلام داشتند.

این دیدار ها وسیله شد که با محوریت شکایت های سال های گذشته سندیکا در مورد ممانعت دولت از تشکیل مجمع عمومی سندیکا و آزار و اذیت کارگران شرکت واحد و زندان و احکام قضایی و اخراج اعضای سندیکا همچنین در مورد آزادی تشکیل تشکل های مستقل کارگری بدون دخالت دولت و کارفرما مطابق مقاوله نامه ۸۷ و پیمان دسته جمعی مطابق مقاوله نامه ۹۸ دیدار و گفتگو کردند.

درجنب اجلاس سازمان جهانی کار در ژنو، نمایندگان مستقل از ایران، به همراه نمایندگان از سندیکاهای فرانسوی و نماینده ITUC اتحادیه سندیکاههای عمومی کارگران جهانی و نماینده ای از سندیکاههای از اسپانیا در مقر سازمان جهانی کار در ژنو ، دیدار موفقی را به انجام رساندند.

@vahedsyndica

پس آنگاه اعضای سندیکای کارگران واحد آقایان شهابی و رضوی  به همراه نماینده کانون صنفی معلمان آقای لقمان ویسی با خانم شارون بارو دبیر کل کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری جهان (ITUC) که ۲۰۷میلیون عضودرجهان دارد، دیدار داشتند.

@syndicavahed

جدا ازاین آقایان رضا شهابی و داود رضوی، دیداری را با خانم سارافینک وآقای مک اورتا از فدراسیون بین المللی کارگران حمل

و نقل در کنارمسئولین کلکتیو سندیکاهای فرانسه از ث. ژ. ت آقای نجات فیروز درسازمان جهانی کار ILO و مسئول امور بین المللی سندیکایCFDT آقای فلیپ رئو درجنب اجلاس سازمان جهانی کار در ژنو ملاقات نمایند.

دیدار مشترک آقایان رضوی – شهابی و ویسی با آقایان ممدو دیالو رئیس امور انسانی و حقوق سندیکایی « کنفدراسیون جهانی اتحادیه های کارگری ITUC-CSI » و خانم میکل از مسئولین کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های عمومی داشتند.

اجلاس ژنو با حضور نمایندگان کلکتیو سندیکاههای فرانسوی صورت گرفت  و از آنان درخواست کردند تا شکایت هایی که به نمایندگی از سندیکای کارگران شرکت واحد در سالیان گذشته در (ILO) کرده اند را جدی تر پیگیری کنند در این نشست در مورد ارتباط شفاف فی مابین نتایج خوبی به دست آمد. دستاورد دیگر این نشست تبدیل عضویت سندیکای کارگران شرکت واحد در کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های حمل و نقل از افتخاری به عضویت رسمی بود. و پس از این سندیکا می تواند در انتخابات هیات مدیره این کنفدراسیون کاندید و در رای گیری ها مشارکت کند.

@syndicavahed

فراتر از این در جنب اجلاس دیدار ها و گفتگوی نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد آقایان شهابی و رضوی با نمایندگان سندیکاههای

آلمان – سوئد – نروژ نیز صورت گرفت که می توان به دیدار با  آقایان اسکار دبیر کل و لیف روابط بین الملل اتحادیه سراسری کارگران سوئد   (Lo) ، شرکت کننده در اجلاس سازمان جهانی کار ژنو اشاره نمود

@vahedsyndica

دیدار آقایان رضا شهابی و داود رضوی از سندیکای شرکت واحد و آقای لقمان ویسی معلم مریوانی با سندیکاهای itfفرانسه ، فدراسیون بین الملی اتحادیه‌های کارگریituc، سندیکای cgtفرانسه ، سندیکای cgl ایتالیا و نماینده  cgtفرانسه و ترانسپورتTransport سوئد در ژنو

دیدار آقایان ضهابی و رضوی نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد و‌آقای ویسی نماینده معلمان – مریوان ، با خانم نینا مسئول همبستگی اتحادیه ای ال او – خانم کاترین مسئول روابط بین الملل درژنو

@vahedsyndica

گفتگوی نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد با آقای ممددو و خانم مَبل مسئولین کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری جهان دراجلاس سازمان جهانی کار ژنو با حضورنمایندگان کلکتیو سندیکاهای فرانسه وسوئد

نمایندگان سندیکا در حاشیه اجلاس های ژنو در جلسه مشترکی که با حضور هفت کنفدراسیون کارگری از کشورهای فرانسه، سوئد، ایتالیا و اسپانیا و کنفدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل و کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری در مورد موانع دولتی برای کارگران ایران در ایجاد سندیکاها و تشکلات مستقل کارگری برگزار شد؛ گفتگو کردند و دیدارهای دیگری نیز صورت گرفت.

حضورفعالین سندیکایی ایران در آلمان :

پس آنگاه نمایندگان مستقل دعوت شده از ایران، آقایان رضا شهابی – داود رضوی و لقمان ویسی در راستای پاسخ گویی  به دعوت فعالان سندیکایی آلمان که پیشتر طی اطلاعیه ای از آنان برای شرکت در نشستی به شهر فرانکفورت دعوت شده بودند به این شهر آمدند. در اطلاعیه آمده بود : شب همبستگی با کارگران ایران

کنفرانس : سندیکالیسم، وضعیت تشکلات مستقل کارگری و شرایط کار در ایران ، بحث و گفتگو با فعالان کارگری ایران و آلمان با حضور سندیکالیست های فعال جنبش کارگری در ایران و در ادامه یاد آور شدند : « کارگران ایران برای ساختن تشکل مستقل صنفی ودفاع دسته جمعی از حقوق خود با موانع ومشکلات بزرگی باید مبارزه کنند

آنها مدام از سوی دستگاه امنیتی مورد اذیت وآزار قرار دارند. مدام سرکوب وتعقیب  ودستگیر و به حبس در زندان برده می شوند. دولت ودستگاه امنیتی ، تلاش کارگران برای ساختن تشکل مستقل و مقابله با عواقب خصوصی سازی وبدست آوردن حقوق  عقب افتاده  شان را خطرمحسوب می کنند و با همه توان دست به سرکوب کارگران معترض می زنند.

با وجود همه ی این محدودیت ها وستم طبقاتی که از سوی سرمایه داران ودولت حامی آنها اعمال می شود، اما در ایران فعالیت مستقل سندیکایی و اشتیاق کارگران به خودسامانی و خود سازماندهی رو به رشد دارد. کارگران صنایع بزرگ ، کارگران حمل ونقل شهری و اتوبوس رانی ، شاغلین فرهنگی ومعلمان ، و دهها رشته ی کاری دیگر در این مبارزه تحت شرایط سخت پلیسی حضورعینی دارند. 

سه فعالین سندیکایی وصنفی دو نفر از سندیکای شرکت اتوبوس رانی تهران وحومه و یک نفر از انجمن صنفی معلمان درسفر به اروپا برنامه ی  کارگری شناساندن موقعیت جنبش کارگری ایران و خواستهای مبرم مبارزه ی کارگری امروز را در پیش دارند.

آنها در روز, 19.00  –  30.5.2018  در شهر  Saalbau Gallus, Frankenllee 111, Frankfurt  حضور دارند» که  به دعوت سندیکای بزرگ آلمان دیداری « د. گ. ب » فراخوان داده شد .

جلسه و دیدار لقمان ویسی معلم مریوانی و رضا شهابی و داود رضوی با سندیکای متال المان(فلزات)

 این نشست  در چهارشنبه ۳۰  مه ۲۰۱۸/ از ساعت ۷ بعدازظهربا مسئولین آلمان و مدافعین حقوق کارگران در شهر فرانکفورت آلمان صورت گرفت. دیداری موفق که با حضور بیش از ۲۰۰ نفر بر گزار شد و فیلم و سخنرانیش در سطح وسیع پخش گردید. رضا شهابی در سخنرانی خویش در فرانکفورت آلمان، در بخش پرسش و پاسخ ازاو پرسیده شده که ” توصیه ات به چپ خارج از ایران چیست؟” و رضا با حالتی صمیمی و صادقانه و خویشتندارانه و به شکلی دوستانه پاسخ می دهد ” در طرف مقابل ِما، رسانه های سرمایه داری دایما در حال تبلیغ هستند و در عوض در این سمت، نزد جریانات مدافع طبقه کارگر، پلاتفرمی عملی مشاهده نمی شود. این دوستان اگر با هم متحد باشند و زیر پای هم را خالی نکنند، برای جنبش کارگری بهترین خدمت است” ( به تلخیص از نوار گفتگو ) ، بدین ترتیب وی نیروها و گروهبندی های سیاسی واقعی درامرپشتیبانی از مبارزات طبقه کارگر را به عمل مشترک و به اتحاد عمل و سازمانیابی پیرامون منشور و پلاتفرمی مشترک فراخواند، پراکنده کاری و سکتاریسم را نکوهش نمود و ازهمه دوستان طبقه کارگر درخواست نمود؛ که اختلاف نظرها را به جای خود به رسمیت بشناسید، و یکدیگر را تضعیف نکنید و در برابر هم نایستید و « زیر پای هم را خالی نکنید» ، خود این امر کمکی بزرگی به کارگران است.

 حواشی مربوط به این نشست ازجانب برخی گرایشات سیاسی سکت و انحصار طلب خارج از کشور، وسیعتر از خود متن بحث مسئولانه رضا شهابی در آن دیدار بازخورد داشت و رضا شهابی را بر آن داشت که در دیدارهای بعدی جوانب مختلف آنرا توضیح داد . گزارشی از این دیدار در نشریه سندیکای راه آهن آلمان در مورد سفر رضا شهابی و رضوی و ویسی درج شده است!

باردیگر به مانند سال گذشته که آقای حسن سعیدی به کنگره سالانه CFDT فرانسه دعوت شده بود . امسال نیر نمایندگان سندیکا آقایان شهابی و رضوی و نماینده کانون صنفی معلمان مریوان آقای ویسی به چهل و نهمین کنگره کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه  CFDTدر شهر رن دعوت شدند.

رضا شهابی دراین کنگره درحضور ۱۷۵۰تن از نمایندگان این سندیکا و خیل وسیع مهمانان شرکت کننده در کنگره اعلان داشت :

دوستان و رفقا از اینکه درچهل ونهمین کنگره cfdt به نمایندگی از سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران وحومه به همراه یکی از اعضای انجمن صنفی معلمان ایران درکنارشما هستیم، بسیارخوشحال میباشیم.

از کلکتیو سندیکاهای کارگری فرانسه قدردانی وتشکر می کنیم که با تلاش ها وپیگیرهای مستمربعد از چند سال توانستند شرایط حضور من وهمکارانم آقایان داود رضوی ولقمان ویسی را فراهم کنند.

همانطور که مطلع هستید درکشورما فعالین سندیکایی وکارگری تحت تعقیب و آزار واذیت قرار میگیرند وبه زندان های طولانی محکوم می شوند، خود من بعد از تحمل شش سال زندان وصدمات ناشی ازدستگیری وزندان که منجر به جراحی گردن وکمرم درزندان شد بعد از چهار بار اعتصاب غذای طولانی که آخرین آن ۵۰ روز طول کشید

با حمایت های داخلی وبین المللی و سندیکاهای جهان بویژه کلکتیو سندیکاهای فرانسوی و cfdt شرایط درمان و آزادیم بعد از شش سال میسر گردید . متاسفانه درکشور ما بعلت برخوردهای پلیسی، امنیتی، قضایی با اعضای سندیکای شرکت واحد ،سندیکای نی شکر هفت تپه، کانون صنفی معلمان ، بسیار تحت فشار میباشند، ازطرف دیگر وجود تشکلات وابسته به دولت ،خانه کارگر وشوراهای اسلامی کار فرمایشی یکی از موانع اصلی تشکیل، تشکل های مستقل کارگری وحقوق بگیران ودیگرصنوف میباشند، نتیجه آن عدم امنیت شغلی ،قدرت خرید پایین کارگران ، عدم پرداخت به موقع حقوق ،گسترش روزافزون فقر و بیکاری گسترده خیلی عظیمی ازکارگران کولبر را در مرزهای کردستان به دنبال داشته، که روزانه به کشته وزخمی شدن چندین تن می انجامد

پاسخ مزدبگیران به این تعرضات برپایی اعتراضات واعتصابات بی شمار است که نمونه امروز آن اعتصاب رانندگان ،کامیون داران، کارگران معادن ، راه آهن وغیره است ، متاسفانه پاسخ این اعتراضات اخراج وزندان است.

دربرابر این تعرضات وحملات به جنبش مستقل کارگری، فعالان اتحادیه های مستقل نیازمند همکاری وحمایت شما دوستان ورفقای متشکل دراتحادیه های مستقل وآزاد کشورهای مختلف هستند. هرچه این همکاری وحمایت مستقیم تر وگسترده تر باشد توازن قوا درایران به نفع ما بهتر تغییر خواهد کرد. ما به تحریم ها احتیاج نداریم و با آنها مخالف هستیم

https://t.me/vahedsyndica/2099

 رضا شهابی در این کنگره از حمایت این اتحادیه در امر مبارزات کارگران ایران و تلاش آن ها برای آزادی خود تشکر کرده و آن را نمونه ای از همبستگی بین المللی کارگران ‌دانست. این سخنرانی با حمایت پرشور نزدیک به دو هزار نماینده فرانسوی و خارجی حاضر در کنگره روبرو شد. 

همان گونه که در گزارش آقایان رضا شهابی و داوود رضوی با عنوان : « گزارشی از سفر نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد » به کانال تلگرامی سندیکا آمده است :

در حاشیه این‌کنگره نمایندگان سندیکا با خانم شاران بارو دبیر کل آی تی یو سی (کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری) و نیز آقای پیتر سیودنک، مشاور دپارتمان بین المللی سندیکای بزرگ “د.گ.ب” آلمان دیدار و تبادل نظر کردند. هر دوی این شخصیت ها، در ادامه گفتگوهای ژنو با دیگر مسئولین بخش کارگری سازمان‌جهانی کار، ضمن قدردانی ازمبارزات سندیکای کارگران شرکت واحد بر لزوم‌ حمایت فعالتر از آن تاکید داشتند. در طول این سفر نمایندگان سندیکا در شهر پاریس با مسئولین کنفدراسیون دموکراتیک کار فرانسه CFDT، کنفدراسیون عمومی کار فرانسه CGT، اتحاد سندیکایی همبستگی Solidaires، کنفدراسیون متحده سندیکایی FSU، اتحاد ملی سندیکاهای مستقل UNS و در شهر استکهلم با دبیر کل و دیگر مسولین اتحادیه سراسری کارگران سوئد و برخی سندیکاهای عضو آن دیدار کردند. در شهر اسلو با مسئولین اتحادیه کارگران سراسری نروژ و برخی از سندیکاهای عضو دیدارهایی صورت گرفت در شهر فرانکفورت و هامبورگ با مسئولین سندیکای بزرگ “ا.گ متال” و ” وردی” دیدار داشتند. موضوع اصلی در این دیدارها تعمیق همبستگی کارگری بوده و بر همبستگی ها با کارگران شرکت واحد و سایر کارگران ایران تاکید شده است.

همچنین نمایندگان سندیکا در مراسم شب همبستگی با کارگران ایران در پاریس که کلکتیو سندیکاهای کارگری فرانسه ترتیب داده بودند، بعنوان سخنران شرکت کردند. در ادامه نمایندگان سندیکا در چهار جلسه دیدار عمومی با کارگران و فعالان کارگری که با هماهنگی سندیکاهای دعوت کننده در شهرهای فرانکفورت، هامبورگ، استکهلم و گوتنبرگ برگزار شده بود، سخنرانی کردند. t.me/vahedsyndica/2088

در زیر تلاش خواهیم داشت از این نشست ها گزارش فراهم آوریم :

 به روال سال های گذشته، کلکتیو سندیکاههای فرانسوی طی ازاطلاعیه ای شبی را در همبستگی با کارگران ایران و مبارزات آنان در خود پاریس اعلام داشتند:

شب همبستگی با کارگران ایران در پاریس

 کنفرانس: سندیکالیسم، وضعیت تشکلات مستقل کارگری و شرایط کار در ایران

بحث و گفتگو با فعالان کارگری ایران و فرانسه

به دعوت سندیکاهای فرانسوی س اف دِت، سِ ژِت، اِف اِس او، سولیدِر، اونسا،

CFDT, CGT, FSU, SOLIDAIRES, UNSA 

با حضور سندیکالیست های فعال جنبش کارگری در ایران

 
داوود رضوی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد

رضا شهابی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد

لقمان ویسی عضو انجمن صنفی معلمان کردستان

دوشنبه ۱۱ ژوئن ۲۰۱۸ / از ساعت ۳۰-۶ تا ۳۰-۹ بعدازظهر

 (Métro : République)  

 

برگزار می کنند ، امسال نیز این شب در تاریخ دوشنبه یازدهم (۱۱) یونی ، به دعوت کلکتیو یعنی ۵ سندیکای بزرگ فرانسه « ث.ژ.ت (CGT)، ث.اف.دت . (CFDT)، اف.اس.او (FSU)، اونسا (UNSA) و سولیدر ((Solidaires » و با حضور مترجم رسمی در خانه سندیکاههای فرانسه – پاریس و با حضور سه سخنران و نمایندگان پنج سندیکا در بین حاضرین به انجام رسید. فرانسوی ها و ایرانیان مدافع حقوق کارگران در این اجلاس حضور داشتند. در این اجلاس ابتداء نمایندگان کلکتیو سخنانی را بیان داشتند . پس آنگاه رضا شهابی ، داود رضوی و لقمان ویسی به ترتیب در رابطه با وضعیت جنبش کارگری و تشریح موقعیت آنان و در رابطه با معلمان و تشکیلات مستقل آنان هر یک به نوبت خویش سخن راندند.  

در ادامه سفر مهمانان به دعوت نمایندگان اتحادیه های اسکاندیناوی ، دیدار با فعالان اتحادیه ای نروژ و سوئد بوده است . در تاریخ سیزدهم یونی آقایان شهابی ، رضوی و ویسی به نروژ ( اسلو) وارد شدند و مورد استقبال گرم نمایندگان اتحادیه کارگری سراسری نروژ (اسلو ) قرار گرفتند. درنروژ دیدار های چندی با نمایندگان اتحادیه سراسری وروابط عمومی بین الملل اتحادیه ، دیدار با رئیس سندیکای ترانسپورت و سندیکای معلمان نروژ صورت پذیرفت.

دیدارنمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد ونماینده معلمان کردستان – مریوان، با سندیکای LO وسندیکای معلمان درنروژ- اسلو

@vahedsyndica

 دیدارنمایندگان سندیکای واحد ونماینده معلمان در مریوان با نایب رییس سازمان سراسری اتحادیه کارگری نروژ و خانم کاترین مسئول روابط بین الملل درنروژ.

@vahedsyndica

گفتگو ودیدار نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد ونماینده معلمان – کردستان با رئیس سندیکای ترانسپودت نروژ- اسلو

@vahedsyndica

دیدار رئیس روابط بین الملل سازمان سراسری اتحادیه کارگری ال او با نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد و‌نماینده معلمان – مریوان درمحل دفتر Lo دراسلو نروژصورت گرفت.

@vahedsyndica

نامبردگان در این سطح ملاقات ها ضمن دیدار با مسئولین اتحادیه نروژ به  تبادل نظر و طرح مسائل و مشکلات خویش بر آمدند.

مهمانان بعد از دیدارهای نروژ، روز پنجشنبه چهاردهم یونی  به طرف استکهلم حرکت کردند . برای دیدار های سوئد ، برنامه همه جانبه ای طی سه روزدر استکهلم و گوتنبرگ تدارک دیدند . ابتداء دیدار با مسئولین ال. او سوئد ، متقابلا دیدار مشترکی با نمایندگان چهار تشکل سراسری سوئد یعنی: ۱- ال.او ۲–  اتحادیه های ترانسپورت،۳–  کمونال،۴-  متال (فلز) در صبح روز پنجشنبه صورت گرفت .

می توان گفت: طی این روز در استکهلم دیداری چند ساعته بین آقایان شهابی و رضوی از جانب سندیکای شرکت واحد تهران و حومه ، آقای ویسی  به نمایندگی از انجمن صنفی معلمان مریوان ، طی این دیدار مهمانان در باره تجارب و درخواست های خود و هم طبقه ای هایشان در ایران توضیحاتی دادند.

گفتگوی نمایندگان سندیکای کارکران شرکت واحد با مسئولین اتحادیه کارگریLo  سوئد- سندیکای متال ( فلز) –  سندیکای ترانسپورت  و کومنال در دفتر LO در سوئد.

@vahedsyndica

بعد از صرف ناهار ، در بعد ازظهر معرفی پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد – ایران و ادامه گفتگو در سندیکای ترانسپورت سوئد پی گرفته شد. در همین روز مصاحبه با نشریات ال.او، ترانسپورت … صورت گرفت که تا حال منتشر گردید

گفتگوی نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد و نماینده معلمان- مریوان با رئیس سندیکای ترانسپورت درمحل دفتر این سندیکا در استکهلم – سوئد صورت گرفت .

@vahedsyndica

برای تدارک نشست با مدافعین حقوق کارگران بشکل عمومی با دوستان سوئدی و ایرانی ، در روز جمعه صبح طی دیداری با مسئولین پلاتفرم و نماینده بین المللی ال.او لیف ایساکسون همگامی و تبادل نظر در مورد جلسه عمومی به زبان فارسی و با حضور مترجم رسمی صورت گرفت . در صبح جمعه ملاقات با سازمان عفو بین الملل سوئد سازمان داده شد. و عصر آن روز در مرکز مرکز آموزشی کارگران سوئد (آ. ب. اف) دیدارعمومی صورت گرفت.

برای تبلیغ و نمایش عمومی این دو روز یعنی پانزدهم و شانزدهم ژوئن و تدارم دو جلسه عمومی در استکهلم و گوتنبرگ آفیش مشترکی توسط ال . ا.و . ترانسپورت به دو زبان فارسی و سوئدی فراهم آمده و مشخصات محل و ساعت برنامه بشرح زیر اعلام گردید .

به دعوت سازمان سراسری اتحادیه های کارگری سوئد( ال.او ) و اتحادیه کارگران حمل و نقل سوئد ترانسپورت ؛ دیدار و همبستگی  با فعالان جنبش مستقل و آزاد کارگری ایران!

کنفرانس: وضعیت و موقعیت تشکلات مستقل کارگری و شرایط کار در ایران

در گفتگو با مسئولین سندیکای کارگران شرکت واحد تهران و حومه

با آقایان رضا شهابی و داوود رضوی از سندیکای شرکت واحد تهران و حومه ، لقمان ویسی از انجمن صنفی معلمان ازمریوان (کردستان)  با حضور مترجم رسمی

جمعه پانزدهم ژوئن استکهلم و شنبه شانزدهم ژوئن در گوتنبرگ

زمان: استکهلم : جمعه ۱۵ ژوئن ۲۰۱۸ ساعت ۱۷.۰۰ – ۱۹.۳۰

مکان : ABF -Sveavägen 41

گوتنبرگ: شنبه ۱۶ ژوئن ۲۰۱۸ ، ساعت .۱۶.۰۰تا ۱۸۰۰

مکان : Södra allegatan 1B. Järntorget. Göteborg.

ورود برای عموم ازاد است

 

جلسه عمومی استکهلم و گوتنبرگ :

شرکت نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد و نماینده معلمان مریوان درنشست سازمان سراسری اتحادیه های کارگری سوئد(Lo)  در سالن اجتماعات  (آ. ب. اف) استکهلم

@vahedsyndica

استکهلم :

 جلسه بعد از معرفی کوتاهی توسط آقای لیف مسئول روابط بین الملل اتحادیه سراسری کارگران سوئد   (Lo) ، شرکت کننده در اجلاس سازمان جهانی کار ژنو با خوشآمد به حاضرین و با حضور مترجم رسمی گشایش یافت و سپس سه سخنران به بیان نظرات خود پرداختند . به لحاظ اهمیت و جایگاه مباحث طرح شده ، رئوس عمومی این نشست را از روی نوار پیاده کردیم وبه اطلاع خوانندگان گرامی این گزارش می رسانیم .

 

رضا شهابی در این دیدار، ابتداء اشاراتی به معرفی خود و وضعیت دشوار معیشتی کارگران و سرکوب و زندان و فشار های امنیتی پرداخت. او به شکل گیری سندیکای شرکت واحد  در سال ١٣٨۴و برخوردهای پلیسی و امنیتی شدید با سندیکای شرکت واحد و و دستگیری خود به مدت شش سال محکومیت و نوزده ماه حبس انفرادی صحبت داشت و یادآور گردید :  بازجویان تمام تلاششان را کردند تا فعالیت‌هایش را به گروه‌های خارج کشور یا تروریست ربط دهند، طی این مدت دراثر ١٩ ماه انفرادی به گردن و کمرش چنان آسیب جدی وارد گردید که سمت چپ بدنش فلج شد. پس ازانفرادی، اعتصاب غذای طولانی،  کارش را به بیمارستان کشاند. شهابی گفت که همبستگی کلکتیو سندیکاهای فرانسه و سطح وسیع جانبداری جهانی و شما یاران موافع حقوق کارگران موجب شد که پس از پنجاه روز اعتصاب، زندانبانان و مسئولان قضائی تغییر رفتار ١٨٠ درجه ای دهند و حتا با او مذاکره کنند، تا به اعتصاب غذا پایان دهد.

رضا شهابی سپس به حضور در اجلاس های آلترناتیو ژنو اشاره کرد و فهرستی از نام مسئولان سازمان جهانی کار و دیگر سندیکاها که با آنان دیدار داشته که عینا در این -گزارش با عکس و تفصیلات اشاره شده – ارائه داد. رضا شهابی افزود که طی این دیدار ها به آنان گفته شد که در ایران کارگران با موانع متعددی برای ایجاد سندیکا مواجه هستند و دولت ایران مقاوله نامه‌های سازمان جهانی کار، از جمله ۸۷ و ٩٨ و شماره ١٠٠ را، که برای تساوی حقوق زن و مرد است، رعایت نمی کند. شهابی گفت : البته مقاوله‌نامه‌های مهمی دیگری از قبیل ١١١ که در مورد تبعیض در امور اشتغال و فعالیت سندیکایی و ١۵۵ که در رابطه با ایمنی و بهداشت کار است نیز به فراموشی سپرده شده‌اند. شهابی به عدم توجه به توصیه نامه‌های سازمان جهانی کار از جمله ١۶۴ و ٢٠٠ و مصوبات اجلاس ١٠٠ و ١٠١ و ١٠٣ اشاره کرد.

رضا شهابی در پاسخ به پرسشی صمیمانه درمورد وضعیت کارگران و شرایط جنبش کارگری اظهار داشت : کارگران در شرایط بسیار سخت و مصیبت‌باری به‌سرمی‌برند و برخوردهای پلیسی و امنیتی، پرونده‌سازی، اخراج و زندانی‌کردن اعضاء و فعالین سندیکای شرکت واحد و سندیکای کارگران هفت تپه  و سایر سندیکاها و فعالین کارگری همچنان ادامه دارد. او سرکوب اعضای کانون‌های صنفی معلمان و معلمان زندانی، زنان معترض و دانشجویان را یادآوری کرد و از مبارزات کارگران هپکو، آذرآب، راه آهن و فولاد اهواز و همچنین اعتصاب رانندگان کامیون سخن گفت.

او همچنین در پاسخ به پرسشی دیگری در مورد موانع پیشروی کارگران به نقش و عملکرد ضدکارگری شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر پرداخت و اشاره داشت: این سازمان‌های فرمایشی مانع بزرگی برای ایجاد تشکلات مستقل کارگری بوده‌اند و درهمین رابطه با مسئولان سازمان جهانی کار گفت‌وگو و نشست‌هایی داشته و شرایط سخت کارگران ایران را تشریح کرده است.

رضا شهابی در پاسخ به سئوال نتایج ملاقات‌های خود با سندیکاهای سوئد،و چگونگی بازتاب آن یاد آور شد:این گفتگوها همه در جهت معرفی شرایط معیشتی و حقوق صنفی کارگران ایران بوده و فعالیت‌های کارگران ایران برای تشکیل اتحادیه‌های مستقل کارگری مورد حمایت و پشتیبانی آنها قرار گرفت و این نشست‌ها بسیار مثبت بوده است. و در مورد هزینه سفر به سوئد بیان داشت ؛همه مخارج به عهده سندیکا‌های سوئد بوده است.

آنچه که در تمامیت این سفر یکماه و اندی پرسش برانگیز بود ، طرح این پرسش که از منظرشما ها ، ماهیت سازمان جهانی کار (ILO ) چه بوده و چگونه است که در این اجلاس حضور یافتند؟

رضا شهابی در رابطه با ماهیت سازمان جهانی کار و این قبیل سازمان‌ها به روشنی بیان داشت که : وی هیچ توهمی به ماهیت این سازمان‌ها ندارد، زیرا عملاً نه با کارگران که با دولت‌ها سر و کار دارد وآن سازمان نه با جنبشها، تشکل‌های مستقل کارگری رابطه ندارند. هرجا تمام دولتها با هم توافق دارند، مقاوله‌نامه امضا می‌کنند. هر وقت بعضی دولت‌ها ساز خود را میزنند ILO به توصیه نامه بسنده می‌کند . او همچنین اعلام داشت : به نقش دخالت‌گر و نجات‌دهنده هیچ دولتی باور ندارد و فقط به تشکل‌های خودساخته و از پایین و مستقل از دولت باور دارد. اما دریافت حمایت ازاین سازمان‌ها و نه دولت‌ها و فشار به جمهوری اسلامی و اعتراض به سرکوب و نقض ابتدایی‌ترین حقوق کارگران را مثبت می‌داند. نکته اینکه ما در اجلاس سازمان جهانی شرکت نکردیم . ما به همراه مدعوین ما کلکتیو سندیکاهای فرانسه ، توانستیم مجموعه دیدار ها را که پیشتر بیان داشتم به پیش ببریم .

درپایان  رضا شهابی از همه فعالین سیاسی و اجتماعی داخل و خارج، نهاد ها و تشکل های مدافع کارگران که از وی حمایت کردند و او سرانجام توانست از زندان آزاد شود، تشکر کرد و ازهمسرش (ربابه رضایی) ، که فداکارانه تمام مسئولیت‌ها را درغیاب وی به عهده گرفت، با فروش ترشی و مربا و این قبیل چیزها هزینه سنگین خانواده را تأمین نمود، قدردانی کرد. وی در همین رابطه به نقش زنان در ایران پرداخت و گفت :  زنان ایران امروز پیشروتر از مردانند و بدون شرکت عظیم زنان در جنبش‌های اجتماعی پیروزی به دست نخواهد آمد. حضور ۶۵ درصد از زنان در دانشگاه‌های ایران خود بیانگر نقش با اهمیت زنان در جامعه است  و درادامه گفت: مسئله زنان و حجاب ، تنها آنچیزی نیست که عده‌ای روسری روی چوب بلند می‌کنند و همه چیز را در این چهارچوب می‌بینند. مسئله زنان مسئله طبقاتی است و باید به مسائل عمده مردم نظیر نان و کار و مسکن و امنیت شغلی پرداخت و مسائل فرعی را کنار نهاد. ما مخالف رژیم چنچ و مداخلات امپریالیستی هستیم.

از دیگر مهمانان برنامه استکهلم درجمعه  پانزدهم ژوئن ، آقای داود رضوی از چهره های شناخته شده سندیکای شرکت واحد تهران و حومه  بود که طی سخنانی در رابطه با بازگشایی سندیکای کارگران شرکت واحد در سال ١٣٨۴ سخن گفت و یاد آور شد : این سندیکا تنها تشکلی بوده است که در طی چهل سال گذشته مجمع کارگری برگزار کرده است، در حالی که شوراهای اسلامی کار و خانه کارگر، که فاجعه‌ای برای کارگران هستند، حتی یک مجمع هم برپا نکردند. او در ادامه به دو اعتصاب دی و بهمن ١٣٨۴ در دل شرکت واحد تهران وامر اخراج ۴٠٠ نفراز رانندگان و پرسنل آن اشاره داشت  و گفت : طی ١۴ سال گذشته به طور متوسط یک یا دو نفر از کارگران شرکت واحد در زندان بودند و امسال اولین سالیست که هیچکدام‌شان زندانی نیستند. وی افزود در برابر آنهایی که منکر قانونمندی سندیکا هستند باید بگویم : با تشکیل سندیکای شرکت واحد، صدها دست‌آورد در پی آمدند که در تصور هم نمی‌گنجید.

داود رضوی در رابطه با موقعیت دولت ایران و سازمان جهانی کار و نقش و موقعیت کارگران ایران با صراحت اعلام داشت : دولت ایران به سازمان جهانی کار گزارش دروغ می‌دهد و وقتی از سندیکای شرکت واحد استعلام می‌شود، این دروغ‌ها برملا می‌گردند. در آخرین فریب کاری، وزارت کار دو نفر را که از ده سال پیش هیچ‌گونه ربطی به شرکت واحد نداشتند، به عنوان نماینده کارگران به دیدار هیأتی از سازمان جهانی کار، که در تهران حضور داشت، فرستاد و ما در این سفر طی دیدار با نمایندگان سازمان جهانی کار( ILO) آنرا توضیح دادیم و برپایه اطلاعیه سندیکای شرکت واحد ، این توطئه را بر ملا کردیم . داود رضوی مهمترین مشکلات کارگران ایران را چنین برشمرد: عدم امنیت شغلی، قراردادهای سفید امضاء، سفته، نبود ایمنی کار و نداشتن حق تشکل و اعتصاب.

داود رضوی طی این دیدار به مانند رضا شهابی درپاسخ به  پرسشی در مورد اهمیت سفر به خارج و ارتباط با نمایندگان سندیکاهای به رسمیت شناخته و معتبر اروپا در فرانسه و آلمان و سوئد و کسب حمایت از آنها برای ایجاد سندیکاهای مستقل از دولت سخن گفت. وی نیز بیان داشت که : او و دوستانش هیچ توهمی به سازمان جهانی کار و این قبیل سازمان‌ها ندارد، اما همکاری با آنها وکسب حمایت و فشار از این طریق به رژیم مفید است و افزود:هزینه سفر ما را این سندیکا‌هها تأمین کردند نه دولت ها و این خود به امر همبستگی بین المللی ما کارگران مربوط می باشد. وی در پایان گفت : حکومت تحمل کرد که ما به خارج ایران بیاییم و امیدواریم که برگشتمان را نیز تحمل کنند!

سومین سخنران این روز آقای لقمام ویسی معلم که به نمایندگی از کانون صنفی معلمان مریوان – کردستان سخن گفت.وی ضمن معرفی خود از وضعیت نظام آموزش و پرورش، از شرایط سخت معلمان و نحوه استخدام، سیاست‌های لیبرالی و پولی‌شدن مدارس و آموزش و سرکوب معلمان معترض سخن گفت. وی ادامه داد : یکی از دلایل کودکان کار همین سیاست‌های نئولیبرالی است که با پولی‌شدن مدارس و هزینه سنگین کودکان مجبور به ترک مدرسه و وارد بازار کار می‌شوند. لقمان ویسی در ادامه و پیش از آن که مهم‌ترین مطالبات جنبش معلمان را برشمرد، تأکید کرد : فقط تشکل مستقل معلمان می‌تواند از مطالبات آنان دفاع نماید. او گفت : حق تحصیل رایگان از ابتدائی تا دانشگاه در قانون اساسی آمده است، اما اکنون نئولیبرالیسم خاورمیانه‌ای به آن حمله می‌کند و خصوصی‌سازی آموزش فزاینده شده، به طوری که همین خصوصی‌سازی به رشد تصاعدی ترک تحصیل و افزایش تعداد کودکان کار فرا روییده است .

ویسی طی سخنانش به محتوای کتب مدارس، شیوه تدریس و محیط کاری و ایمنی مدارس نیز اشاره نمود و گفت: به هیچوجه مدرن و استاندارد نیستند و در برخی از مناطق ایران دانش‌آموزان در فضای باز درس می‌خوانند و مدرسه و کلاس به شکل واقعی و تعریف شده وجود ندارد او به مشکلات واقعا موجود و مسئله دستگیری ها و وجود همکارانش در زندان نیز اشاره روشن داشت و علل آنرا نیز بر شمرد.

لقمان ویسی درهمین رابطه در پاسخ به سئوالی پیرامون وضعیت معلمان گفت: جنبش صنفی معلمان با توجه به یک میلیون نفر معلم و چندین میلیون تن دانش‌آموز بسیار گسترده است. حاکمیت به همین جهت علیه تشکل معلمان، مانند تشکل کارگران، همواره مقاومت می ورزد و برخورد امنیتی می نماید و مانع می تراشد. جنبش معلمان در زمان حکومت پهلوی با ریختن خون دکترابوالحسن خانعلی شروع شد. معلمان پس از سال ١٣۵٧ سرکوب و از طریق به اصطلاح « انقلاب فرهنگی» بسیاری اخراج شدند. از همان دوران معلوم بود که احیای تشکلات صنفی معلمان با زندان و تبعید مواجه خواهد بود. ده‌ها معلم در سال‌های اخیر زندانی، اخراج یا تبعید شدند. در این رابطه به طور مشخص از اسماعیل عبدی و محمود بهشتی لنگرودی و محمد حبیبی که در زندان بسر می‌برند، سخن گفت.

لقمان ویسی اشاره کرد که وی در منطقه‌ای تدریس می‌کند که صدها هزار کولبر فعالیت دارند و برخی از بچه‌ها سر کلاس چُرت می‌زنند، چرا که شب کولبری کرده و خسته ‌اند. او سپس در پایان گفت : طبقه کارگر در هر کجای جهان می‌تواند با ما همراهی کند و این همبستگی‌ها تأثیرگذار هستند .

وی در پایان جلسه در پاسخ به پرسشی در مورد اوضاع منطقه گفت  : او و دوستانش مخالف رژیم چنج و تحریم اقتصادی ایران هستند و به شدت با آن مخالف هستند. بهارعربی و مداخلات بشردوستانه در این کشورها موجب بدترشدن وضعیت سیاسی اقتصادی شده است و از همین روی او مخالف مداخلات امپریالیستی در منطقه و ایران است . باید یاد آور گردیم : بیان موضع مسئولانه و شفاف لقمان ویسی مورد استقبال و کف‌زدنهای حضار قرار گرفت.

گوتنبرگ :

روز شنبه شانزدهم ژوئن ؛ در گوتنبرگ جلسه سرساعت با خوش آمد گویی آقای یوهان بوسر(Johan Büser)  نماینده سوسیال دمکرات های گوتنبرگ در پارلمان سوئد و نماینده کمیسیون بین المللی سوسیال دمکرات ها که با امور بین المللی سر و کار دارند با حضور مترجم رسمی  و حضور مهمانان ایران آقایان: رضا شهابی، داود رضوی و لقمان ویسی گشایش یافت .

   

شرکت نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد و نماینده معلمان مریوان درنشست سازمان سراسری اتحادیه های کارگری و سندیکای ترانسپورت LO سوئد در گوتنبرگ.

@vahedsyndica

ابتدا آقای یوهان بوسر(Johan Büser) خود را معرفی نمود و به مهمانان و حاضرین از جانب سازمان سراسری اتحادیه های کارگری سوئد( ال.او) واتحادیه کارگران حمل و نقل سوئد( ترانسپورت )، پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد و ایران؛خوَشآمدگفت. بوسر یاد آورشد: موضوع جلسه امروز در باره فعالیت های سندیکایی در ایران است . در اینجا مطالب زیادی است که ما می توانیم آرزوی همراه داشتن آنها را با خود داشته باشیم . ابتداء میکروفون را به مهمانان ما واگذاری می کنیم و آنگاه بعد از یک اسنتراحت کوتاه ، فرصتی برای طرح سئوالات شما حاضرین خواهد بود. این نشست با استقبال وسیع در شهر گوتنبرگ روبرو گردید .

یوهان بوسر(Johan Büser) در ادامه گفت : داشتن حقوق سندیکایی شاید برای ما در سوئد امری بدیهی باشد، ولی ما خواهان این هستیم ، آن حقوقی که ما می خواهیم اینجا داشته باشیم ، برای دوستان ما در جاهای دیگر از جمله در ایران هم همانطور باشد. برای ما هم مسائل سندیکایی یک مشکل چالش آوری بوده است . می توان گفت : طی صد سال گذشته به این صورت نبوده است و طی این صد سال بخاطر مبارزاتی که کارگران جامعه سوئد و سوسیال دمکرات ها از خود نشان دادند، ما توانستیم به یک سری حقوق های سندیکایی دست پیدا بکنیم . از اینرو دمکراسی و حقوق سندیکایی یک امر نامشخصی برای ما نیست . در این بخش از اروپا که اروپای غربی باشد ، ما یک سری چالش هایی را می بنیم که در رابطه با دمکراسی و حقوق های سندیکایی وجود دارد. این امری است که در مورد آن ما می توانیم زیاد صحبت کنیم و اساسا این مسائل در انتخابات آینده همچنان درجامعه سوئد به شکل وسیع طرح خواهد شد.

یوهان بوسر(Johan Büser) یکبار دیگر به دوستان و مهمانان فعال ایرانی مان خوشآمد می گویم . باشد که جلسه خوبی با هم داشته باشیم . آرزو نمود که در کنار مهمانان ایران جلسه خوبی داشته و از تجارب مبارزاتی آنان و آنچه بر آنان و دیگر کارگران و معلم ایران می گذرد، آگاه باشیم . باشد که جلسه خوبی با هم داشته باشیم .

ابتداء رضا شهابی و سپس داوود رضوی و آنگاه آقای لقمان ویسی فرازهایی از مشکلات و مصائب طبقه خود را بیان داشتند .

استراحت کوتاهی داده شد و در نوبت بعدی به پرسش های کتبی حاضرین در وقت باقیمانده پاسخ گفته شد .در رابطه با سازمان جهانی کار(  ILO ) ، دخالت های بشر دوستانه و تشکل های کارگری رضا شهابی اینگونه گفت :

باید سازمان جهانی کار را “وزارت کار جهانی” بخوانیم؛ زیرا عملاً نه با کارگران که با دولت‌ها سر و سِر دارد نه با جنبش‌ها یا تشکل‌های مستقل کارگری. هرجا تمام دولت‌ها با هم توافق دارند، مقاوله‌نامه امضا می‌کنند. هروقت بعضی دولت‌ها ساز خود را می‌زنند ، سازمان جهانی کار (ILO)  به توصیه نامه بسنده می‌کند.

من به سهم خویش به نقش دخالتگر و نجات دهنده هیچ دولتی اعتقاد نداریم. امپریالیست‌ها از جمله آمریکا با ” دخالت های بشردوستانه” اش در منطقه ما کجا مدینه فاضله ساخته که حالا بخواهیم به آن خوشبین باشیم؟ جز این بوده که سال‌هاست زن و مرد و کودک زیر بمب و گلوله‌هایشان کشته شده‌اند؟

تنها به تشکل‌های خودساخته و از پایین فرودستان باور داریم. نه تشکل‌های دولتی و فرمایشی، نه تشکل‌های کاغذی/مجازی که تنها به کار نمایش دولت سرکوبگر کارگران می‌آید. اگر میتوانید، تشکل‌های موجود که بدنه کارگری و توده‌ای دارند و علیرغم تمام فشارها تلاش میکنند را تقویت کنید. رضا شهابی در برابر این پرسش ؛ آیا شما  تشکل کارگری را مستقل از احزاب و سازمان می بینید ؟ یاد آور شد : این سازمان و احزا ب هستند که باید با کارگران باشند نه بر عکس ، طبقه اجتماعی بر فراز این و آن گروه است ، از اینرو استقلال عمل آنها نیز باید محترم شمرده شود .

رضا شهابی در پایان سخنرانی اش می‌گوید؛ کارگران و مردم فرودست جامعه به دنبال نان، کار، آزادی هستند، به همین دلیل تنها طبقه کارگر است که می‌تواند منجی باشد

در پایان برنامه از جانب اتحادیه سراسری ایرانیان غرب سوئد و از جانب جامعه ایرانیان مقیم گوتنبرگ و مدافعین حقوق کارگران ، توسط آقای یوهان بوسر لوح افتخاری با متن زیر به یکایک آقایان شهابی و رضوی و ویسی واگذار شد که با استقبال حاضرین روبرو گردید .

   

در متن لوح آمده است«  : به آنها که با خریدن هرگونه پیامد و خطری، رنج این سفر را تحمل کردند تا صدای درد و بی حقوقی و مطالبات یاران خود را به گوش جهانیان برسانند.

به این سمبل های مبارزه و مقاومت تبریک و خوش آمد می گوئیم و به نشانۀ تقدیر و سپاس، این لوح افتخار را تقدیمشان می کنیم

به رضا شهابی، داوود رضوی و لقمان ویسی به رسم یادبود تقدیم می شود »

پس آنگاه رضا شهابی از جانب خود و دوستان خویش از دریافت این لوح نهایت تشکر و امتنان خویش را اعلام داشتند .

فردای آن روز مهمانان یاد شده از استکهلم به طرف هامبورک حرکت کردند . طی اطلاعیه ای که نمایندگان اتحادیه های هامبورک به زبان آلمانی و فارسی منتشر کردند آمده بود :

 

اتحادیه های کارگری در ایران : بین سرکوب ومقاومت:

  نمایندگان اتحادیه های کارگری ایران  به دعوت اتحادیه های کارگری سوئد که در یک تور مسافرتی در اروپا بسر می برند ، در هامبورگ هم توقفی دارند.رضا شهابی زکریا که به علت فعالیت هایش سالهای زیادی در زندان بسر برده است ، داود رضوی هردو عضو سندیکای واحد ولقمان ویسی عضو انجمن صنفی معلمان ، از وضعیت اتحادیه ها و چگونگی اشتغال در ایران گزارش میدهند. اعضاء انجمن های صنفی معلمان نیز بارها دستگیر شده اند. ما میخواهیم با آنان به گفتگو بنشینیم واینکه آنان چه دورنمائی برای اتحادیه ها در کشورشان میبینند وچه تأثیراتی مباحث جاری بین المللی در وضعیت آنان دارد. ما این پرسش را نیز طرح خواهیم کردکه اتحادیه های کارگری در آلمان چه اقداماتی جهت پشتیبانی از آنان باید به عمل آورند

Montag,18.Juni2018,18.00Uhr                                                                                                                        Gewerkschaftshaus Hamburg                                                                                              Besenbinderhof, Raum Marseille

جلسه مشترکی از اتحادیه معلمان واتحادیه خدمات 

طی روزهای یکشنبه و دوشنبه دیدار هایی در هامبورک صورت گرفت از جمله دیدار با مسئولین سندیکای وردی آلمان

:red_circle:گفتگوی مسئولین سندیکای وردی آلمان با نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد ونماینده معلمان مریوان درهامبورگ

@vahedsyndica

بعدنشست عمومی در هامبورک که با استقبال عمومی فعالین آلمانی و گروهی از مدافعین حقوق کارگران از جای جای آلمان روبرو گردید. درجلسه هامبورگ در اين جلسه ابتدا نماينده وردي، ضمن خوش آمد گويي، به اهميت ارتباط با نمايندگان واقعي  اتحاديه ها در ايران تاكيد كرده و از شركت هيئت كارگري ايراني در اين جلسه، تشكر نمود سپس، رضاشهابي، گزارشي از دستگيريها ، اعتصاب غذا، فشارها ومسايلي كه اين شرايط براي او و خانواده اش بوجود آورده بود، داده و يراهميت حمايت بين المللي از كارگران ايران، تاكيد نمود.

 بعد، داوُد رضوي، از شرايط تشكيل سنديكاي واحد و تحميل آن به حاكميت و ادامه كاري آن، صحبت كرد. رضوي، به تغيير شرايط  و ايجاد اميد در ميان كارگران، براي تشكيل تشكلهاي مستقل خود، اشاره كرد و همكاري تنگاتنگ سنديكاي واحد در تشكيل سنديكاي كارگران نيشكر هفت تپه را دستاوردي بزرگ در اين رابطه ذكر كرد. او سپس  شرايط اسفبار فعلي كارگران، چه قبل از برجام و چه بعد از خروج آمريكا از آن را تشريح كرد و يكي از دلائل عدم ايجاد تشكلهاي مستقل كارگري را، ناامني شغلي، قراردادهاي كاري موقت و “سفيد امضاء ” ، اخذ سفته از كارگر، عدم پرداخت مزد كارگران و جو پليسي در محيط كاري و نقش سركوبگري انجمن ها و شوراهاي اسلامي ، دانست. او از اينكه نمایندگانی از سازمان جهاني كار(ILO) بالاخره با نمايندگان واقعي كارگران ملاقات كرده و از ماهيت نمايندگان قلابي، كه هر سال ج ا، به آي ِال اُ معرفي مي كند، باخبر شدند را، دستاوردي بزرك دانست كه نتيجه حمايت و دخالت فعال “كلكتيو اتحاديه هاي فرانسه” و ساير اتحاديه هاي بزرگ اروپايي  ميباشد. او از همه اتحاديه ها و فعالين كارگري، خواست كه دامنه حمايتهايشان را،گسترش دهند!

لقمان ويسي، هم به شرايط فلاكتبار معلمان، بخصوص “معلمين آزاد” كه هيچگونه تضمين شغلي ندارند و هيچ تشكل صنفي نميتوانند شكل دهند ، اشاره كرد و مسئله آموزش پرورش طبقاتي و ايجاد مدارس خصوصي از يكطرف و هزاران مدرسه دولتي كه از هيچگونه امكاناتي برخوردار نيستند را، از فجايع اوضاع آموزش ايران. دانست.

باردیگر آقایان شهابی و رضوی و ویسی راهی پاریس شدند تا مقدمات سفر خود به انگلیس را پی گیرند . متاسفانه بدلیل اینکه انگلیس عضو شنگن نمی باشد . ورود به آنجا با ویزای شنگن و مصادیقی از این نوع فراهم می آید . تلاش ها میسر نیفتاد . مهمانان طی روزهای باقیمانده در فرانسه دیدارهایی را با موفقیت به ثمر رساندند . که شرح آنها به تمامی به شرح زیر آورده شده است .

دیداروگفتگو باآلن سوتور،مسئول بین المللی فدراسیون ترانسپورتCGTپرزیدنت شبکه اتحادیه های بخش دولتی اروپابا نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد ۵تیر دردفتر این سندیکا درپاریس

@vahedsyndica

پاریس ۷ تیر

نشست سندیکایی با دبیر کل س ژ ت آقای فیلیپ مارتینز و ژان برنار زیروه مشاور کنفدراسیون بخش ارتباطات با نمایندگان سندیکای شرکت واحد و نماینده معلمان مریوان در دفتر س ژ ت

@vahedsyndica

دیدار با فعالان سندیکای معلمان فرانسه :

دیدار و گفتگوی خانم برنادت گروآزون دبیر کل سندیکای معلمان فرانسه و هیات همراه با نمایندگان سندیکای شرکت واحد و نماینده معلمان مریوان در محل این سندیکا

@vahedsyndica

دیدار با فعالان سندیکایی سولیدر:

دیدار وگفتگوی نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد با سندیکای سولیدر وسندیکای کارکنان مترو پاریس وحومه امروز ۱۱تیرماه درمحل ساختمان سولیدر

@vahedsyndica

در پایان خواستیم این نکته را بیافزاییم :مسافرت های سال های گذشته و آنچه امسال ازطریق آقایان رضا شهابی کارگر مقاوم ، مورد اعتماد و احترام گسترده ، داوود رضوی دیگر عضو سندیکای واحد که او طی این سال ها مبارزه و ایستادگی ، بارها احضار و مورد تهاجم قرارگرفت و ممنوع الخروج بود – و لقمان ویسی ازاعضای کانون صنفی معلمان مریوان – به دعوت و هزینه سندیکاهای کارگری فرانسه و سوئد برای دیدار با تشکلات کارگری صنفی اروپایی و جهانی در اروپا با گزینش سالگرد اجلاس سازمان جهانی کار(ILO )  در ژنو صورت پذیرفت . مستقل از حواشی صورت پذیرفته ، عنصر همگرایی و همبستگی پُرمضمونی را با خود به همراه داشته و دارد و باید در ادامه همچنان و با تمام قوا دنبال گردد.

سفر پُربار و پُر کار امسال، توانست وسیع ترین روابط همبستگی بین المللی را برای جنبش کارگری ایران در نزد کارورزان کارگری فرانسه – سویس – آلمان – نروژ – سوئد و … معنی بخشد و توانست پروژه توامانی را به اثبات برسانند. خوب است در این فاصله و در رابطه با مشکل ویزا کشور انگلستان  نیز اشاره نمایم که بدلیل عضو شنگن نبودن کشورانگلستان، ویزای مهمانان  به انگلیس در ایران فراهم نیامد . از اینرو معطل ماندن دریافت ویزای انگلیس ، برنامه سفر به برلین را نیز مختل نمود و آن برنامه به ناگزیر لغو گردید.  

مهمانان امسال تنها روشنگری و شفافیت بخشیدن به مشکلات کارگران ایران نه در رابطه صرف با سندیکا و معلمان پیش بردند بلکه توانستند دشواری زندان و مشکلات معیشتی و امنیت شغلی کارگران را در این سطح وسیع طی دیدار ها برای هم طبقه ا ی های خود در سطح جهان تعریف نمایند. این سفر به خودی خود فراهم نیامد ، اینکه عده ای طرح می کنند:  چگونه است که رضا شهابی که تا چند ماه قبل در زیر فشارهای شدید امنیتی بود و داود رضوی احضاریه زندان را با خود دارد؛ اکنون مجازند به خارج سفر نمایند؟

 

خوب است نگاهی به موقعیت زمانی سفر رضا شهابی و دو نفر همراهش بیندازیم . اعتصاب غذای پنجاه روزه رضا شهابی طی سال گذشته عامل مهمی برای کسب اعتبار و شهرت او بعنوان یک کارگر سندیکایی در سطح جهان و خاصه در نزد کلکتیو سندیکاههای فرانسوی و اسکاندیناوی فراهم آورده بود و همو وسیله این دعوت شد . حاکمیت اسلامی بر خلاف میل اش به این سفر رضایت داد و یادمان نرود که پیشتر هم – رضا شهابی . هم داود رضوی – را از این سفر محروم ساختند و تنها آقای حسن سعیدی راهی سفر پاریس شد. ولی آنگاه که رضا شهابی برای وصول ویزایش به اداره گذرنامه رفت برای چند ساعت بازداشت گردید و بعد رهایش کردند و این همه به نشانه شرایط ایست که جنبش پیشرو کارگری و جنبش مطالباتی کارگران و معلمان امروز در آن قرار دارند .

 

 این سفر محصول محاسبات خود بخودی نیست بلکه محصول مقاومت و ایستادگی و پیگیری دو سویه رابطه است که کلکتیو سندیکاههای فرانسه و اتحادیه های سراسری سوئد و نروژ در سال گذشته توانستند با پیگیری های لازم از شخص رضا شهابی ، محکوم نمودن احضاریه های داود رضوی و ابراهیم مددی و در زندان ماندن اسماعیل عبدی- محمود بهشتی لنگرودی و محمد حبیبی ، در سطح جهان پرده بردارند واز آنچه  در کل جنبش کارگری ایران، خاصه دشواری های کارگران و معلمان زندانی به شکل پیگیر دفاع نمایند . مهمانان دعوت شده به فرانسه بدون کمترین توهم به سازمان جهانی کار ( آ. ال . او ) ، و طرح نظرات خود در این باب در درون کشور ، توانستند به موقع پا سفت کنند و در این دیدار دوره ای نیز نظرات خود را سریع بیان داشتند که عینا در این گزارش بدان پرداخته شده است .

امروز بیش از هر زمانی این وظیفه روی دوش یکایک ما سنگینی می کند که از پای لنگ باقی ماندن دشمنی و ستیز با جنبش سندیکایی و جنبش عدالت خواهی معلمان بپرهیزیم و با همه قوا ازجنبش مستقل کارگری و مطالباتی دفاع کنیم . باید بپذیریم : هیچ دگرگونی بزرگ اجتماعی معطوف به آزادی ، برابری و همبستگی تبار انسانی ، بدون مشارکت فعال زحمتکشان و تهیدستان و محرومان ، یعنی همه آنهایی که سنگین ترین زنجیرها را بر دست و پا خود دارند ، به آسانی به نتیجه نرسیده و بعد از این نیز (به احتمال قریب به یقین) به نتیجه نخواهد رسید.  از اینرو برای یاری به جنبش عظیم و توده ای اردوی کار ایران بهتر آنکه ؛ یارشاطر باشیم تا بار خاطر!

 

آخرین خبر :  سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد هنگام ورود به کشور برای ساعاتی در فرودگاه بازداشت شدند

نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد در هنگام ورود به کشور توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اعتراض بسیار شدید اعضای سندیکا و خانواده هایشان، پس از یک ساعت و نیم آزاد شدند. در مدت بازداشت وسایل همراه آنان را بصورت غیرمعمول بازرسی و برخی کتاب ها و گزارشات جلسات و سمینارهای کارگری که در آن حضور یافته بودند، پرچم و نمادهای اتحادیه های کارگری که به آنان اهداء شده بود، همچنین پاسپورت آقای داود رضوی را توقیف کردند.

آقایان رضا شهابی و داود رضوی بعنوان نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با دعوت کلکتیو سندیکاهای کارگری فرانسه برای حضور در سازمان جهانی کار و دیدار با مسولان آن سازمان و دیدار با مسئولانی از کنفدراسیون بین المللی اتحادیه های کارگری ( ITUC ) و فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل ( ITF )، همچنین دیدارهایی با سندیکاهای کارگری کشورهای فرانسه، سوئد، نروژ و آلمان در روز پنجم خرداد از کشور خارج و در روز سیزدهم تیر به کشور بازگشتند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه برخود امنیتی پلیسی با نمایندگان خود را محکوم می کند و خواهان منع تعقیب از اعضای خود همچنین کلیه فعالین کارگری و صنفی می باشد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۱۴ تیر ۱۳۹۷

t.me/vahedsyndica/2139

 

پاسخ دهید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.